Comunicat de presă comun Vodafone, Telekom, Orange, RCS & RDS și UPC

444

Vodafone, Telekom, Orange, RCS & RDS și UPC reacționează la intențiile Guvernului, prin intermediul unui comunicat al Asociației Operatorilor Mobili din România:

”Modificările propuse introduc și majorează taxe la un nivel pe care îl apreciem excesiv și blocant pentru dezvoltarea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice. Măsurile contravin cadrului legislativ european și național.

Aceste taxe ar trebui să acopere doar valoarea costurilor administrative suportate de către Autoritatea de reglementare, respectiv valoarea drepturilor de utilizare a resurselor care se alocă. Adoptate în această formă, propunerile s-ar transforma într-o povară pentru întreaga industrie de telecomunicațiidin România și pentru toți utilizatorii de internet fix și mobil, telefonie fixă și mobilă și servicii de televiziune.

Noile măsuri ar urma să se aplice în mai puțin de 2 săptămâni, fără o consultare prealabilă și fără o analiză de impact la nivelul consumatorilor, operatorilor și al pieței, în ansamblu. În plus, acest proiect de ordonanță de urgență ignoră multitudinea de alte taxe și contribuții pe care industria le datorează bugetului de stat.

Dacă vor fi aplicate în forma propusă, aceste modificări vor genera un impact negativ major asupra activității operatorilor de telecomunicații. Întrucât comunicațiile electronice reprezintă un domeniu de bază al economiei, cu o contribuție importantă la activitatea celorlalte industrii, considerăm că efectul real al masurilor luate va fi amplificat în cascadă, pe termen scurt, mediu și lung.

În repetate ocazii, industria a susținut și a pledat pentru nevoia de predictibilitate și continuitate la nivelul politicii fiscale.

Sectorul telecom are nevoie de un context stabil și predictibil pentru a putea continua să investească, să ofere servicii de calitate superioară la prețuri accesibile, să genereze locuri de muncă, să contribuie, prin taxele achitate ca angajator sau ca agent economic, la dezvoltarea economiei. Investițiile în telecomunicații, încurajate de un cadru favorabil, au propulsat acest sector printre primii 5 contributori la PIB, dar în contextul configurat de aceste propuneri, investițiile și dezvoltarea 5G sunt puse sub semnul întrebării.”

Noile măsuri anunțate de Ministerul de Finanțe în urmă cu o zi ar urma să se aplice în mai puțin de două săptămâni.

Într-un alt comunicat transmis miercuri, Asociația Naționala a Internet Service Providerilor din România (ANISP) susține că țintele privind digitalizarea României, introducerea tehnologiilor 5G, IoT și smart city vor fi ratate dacă va fi adoptată ordonanța de urgență anunțată de Ministerul de Finanțe:

“Suprataxarea industriei de telecomunicații afectează investițiile. Țintele privind digitalizarea României, introducerea tehnologiilor 5G, IoT, smart city, acoperirea zonelor albe (fără acoperire cu servicii de Internet broadband) – vor fi ratate. Acest lucru va antrena frânarea creșterii economice viitoare a României.

Suprataxarea industriei de telecomunicații duce la creșterea tarifelor către utilizatorii finali. Ca efect secundar, creșterea numărului de abonamente Internet și/sau servicii telecomunicații mobile va încetini.

Suprataxarea industriei de telecomunicații afectează mediul concurențial. În prezent, competiția pe piața serviciilor de telecomunicații este foarte intensă. Marjele de profit net ale celor mai mari dintre operatori se situează undeva la o medie de 5%, iar uneori trec și în teritoriul negativ (în anumiți ani companiile înregistrează pierderi). Dacă la acest mediu ultra-competitiv se adaugă o povară de 3% din cifra de afaceri, unii operatori dintre cei alternativi vor închide porțile. Ca efect indirect vom observa o scădere a veniturilor bugetare provenite din taxele și impozitele aferente salariilor celor care vor fi disponibilizați și un nou exod al personalului calificat către alte țări ale Uniunii Europene.

Suprataxarea industriei de telecomunicații contravine legislației românești și europene privind telecomunicațiile. Astfel: (a) ANCOM trebuie să perceapă tarife care să îi asigure buna funcționare și nimic mai mult (conform art. 12 a directivei 2002/20/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 7 martie 2002 privind autorizarea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice); (b) Directiva 2014/61/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 impune statelor membre să identifice măsuri pentru reducerea costului instalării rețelelor de comunicații electronice. ANISP îți exprimă speranța că factorii de decizie vor lua în calcule argumentele raționale de mai sus și că vor renunța proiectul în cauză. De asemenea, ANISP este deschisă la dialog și își oferă toată expertiza celor interesați.”