Comerțul online românesc ar putea crește la 5 miliarde de euro în 2020

- Adrian Ungureanu
406

Un segment foarte dinamic și în continuă creștere, comerțul online are parte de o dezvoltare rapidă în România, în condițiile în care acesta aduce câteva avantaje în plus față de comerțul clasic.

Anul trecut, valoarea vânzărilor s-a ridicat la 2,8 miliarde de euro, în creștere cu 38%, cea mai mare rată de creștere din Europa, iar pentru acest an, Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) anticipează o creștere a pieței la aproape 4 miliarde de euro.

”E-commerce-ul românesc a înregistrat cea mai mare rată de creștere din Uniunea Europeană în ultimii ani. Anul trecut a fost de 2,8 miliarde de euro, iar anul acesta ne așteptăm ca rata de creștere să se mențină și să ajungă la aproape de 4 miliarde de euro. Până în 2020, piața ar putea crește la peste 5 miliarde de euro, dar este nevoie ca piața să-și rezolve unele probleme, legate de legislație, de conectivitatea la internet sau utilizarea internetul”, a declarat Florinel Chiș, președintele ARMO, în cadrul lansării primului studiu despre impactul e-commerce-ului din România, realizat de Academia de Studii Economice București.

Și totuși suntem la coada Europei la mai multe capitole
România se află la coada clasamentului în Europa la mai multe capitole în ceea ce privește comerțul online. Potrivit coordonatorului studiului menționat, Eduard Dinu, profesor universitar la ASE București, creșterea comerțului autohton este una spectaculoasă, dar în condițiile în care piața locală este încă una mică în comparație cu alte piețe, atât de la nivel local, cât și european. ”Rata de creștere a comerțului online din România este una foarte mare în comparație cu ce se întâmplă în Europa, dar asta și pentru că baza de referință este mică”, a declarat Eduard Dinu.

Potrivit datelor incluse în studiu, retailul online din Marea Britanie a ajuns la 197 miliarde euro, în schimb, România, deși a avut una din cele mai mari creșteri din Europa, abia a depășit pragul de 2 miliarde de euro, ceea ce înseamnă că România, încă este o piață mică în Europa.

Românii preferă să cumpere online pentru că este mai ieftin
În ceea ce privește motivele pentru care românii aleg să cumpere tot mai mult din magazinele online, cel mai menționat factor a fost acela al prețurilor mai mici decât cele practicate în magazinele fizice, care au costuri de operare mai mari. Totodată, este vorba și de ușurința de a face cumpărături și a timpului economisit, dar aceste motive au fost invocate cu precădere de cumpărătorii tineri, mai familiarizați cu tehnologiile noi și cu un stil de viață mai agitat, care economisesc astfel timp și se descurcă mai ușor cu utilizarea internetului.

Potrivit datelor din studiul ASE, procesul de cumpărături în online durează în medie 19 minute, în timp ce cumpărăturile clasice se pot întinde pe o durată de 60 de minute.

Studiul mai arată că în 2017 circa 7,36 de români au făcut cumpărături online, coșul mediu anual cuprinzând circa 8,7 produse, ceea ce înseamnă peste 63 de milioane de achiziții.

Contribuțiile la bugetul de stat sunt și ele destul de mici. În ultimii doi ani, impactul asupra bugetului de stat al României a fost de doar 17,2 milioane de euro, din care 7,2 milioane de euro contribuții suplimentare plătite de angajați, 5,6 milioane de euro contribuții suplimentare plătite de angajatori și 4,5 milioane de euro impozit pe profitul obținut. Contribuția la PIB-ul țării este și el încă unul redus, la nivelul anului 2016, comerțul online a însemnat doar 1,2%.

Românii încă nu au încredere deplină în retailul online
Cu alte cuvinte, se vorbește mult despre comerțul online și despre creșterea accelerată comparativ cu alte piețe din Europa, dar adevărul că piața este încă mică. Unul din principalele motive este acela că românii încă nu au încredere foarte mare în retailul online, România a având unul din cei mai reduși indici de încredere din Europa.

Oarecum este și de înțeles, retailerii online contribuind la lipsa încredere. Ultima dovadă este ancheta derulată de Consiliul Concurenței care a arătat în mod oficial că retailerii online nu respectă legislația în cadrul campaniilor de reducere, iar prețurile sunt mult mai mari decât ar trebui să fie.