Cel.ro: România, cea mai proastă piață din Europa pentru comerț online

444

CEO-ul Cel.ro, Tiberiu Pop, a publicat în urmă cu câteva zile un material video în care critica dur piața online din România și practicile principalului concurent. Prin intermediul unui comunicat de presă, Cel.ro a revenit astăzi cu mai multe detalii privind analiza care a stat la baza declarațiilor făcute de Tiberiu Pop.

Comunicat Cel.ro

Comerțul online din România este promovat ca o industrie inovativă ce beneficiază de creșteri spectaculoase la care alte industrii pot doar visa. Din păcate doar un exercițiu de marketing, aceasta imagine ascunde de fapt o industrie distrusă de un monopol, plină de cifre false, în care pierderile datorate prostiei și incompetenței sunt mascate ca investiții în dezvoltare.

Pentru că în momentul de fata există doar o sursă de informații despre ceea ce se întâmplă în comerțul online romanesc și pentru că o dezvoltare sănătoasă a industrioasei necesita participarea  tuturor actorilor importanți, CEL.ro a decis să se implice activ și să ofere prin intermediul CEO-ul său Tiberiu Pop o altă perspectivă asupra cifrelor vehiculate în piață.  Prima cifră analizată de acesta este cea mai importantă cifră din orice industrie și anume mărimea pieței.

Prin intermediul canalului sau de Youtube aceasta vorbește despre sursa cifrei de 3.5 mld. euro ce se vehiculează în prezent pentru valoarea pieței, de ce acesta este una foarte îndepărtată de adevăr și realizează un calcul bazat pe date concrete din care valoarea pieței de online reiese a fi în jurul valorii de 1.2-1.3 miliarde euro.

Tiberiu Pop spune că cifra actuală are ca sursa o asociație ce în mod fraudulos pretinde a reprezenta magazinele online din România, aceasta fiind formata doar din emag si câteva site-uri inactive. Alte argumente aduse de Tiberiu Pop sunt numărul membrilor ce este nesemnificativ în comparație cu numărul de magazine online active cât și faptul că cel care reprezintă asociația este unul din primii angajați ai emag. Toate acestea cumulate cu faptul că pentru cifra de 3.5 mld. nu este oferită nici o formulă de calcul îl fac pe CEO-ul CEL.ro să afirme că cifra respectivă servește intereselor emag și nu reflectă valoarea pieței.

Acesta realizează mai departe un calcul al mărimii comerțului online din România în 2018 plecând de la principalele categorii de produse vândute online și anume: electro-IT, haine, decorațiuni, cărți și flori. Piata de electro-IT online se poate calcula scăzând din mărimea totala a pieței ce este evaluată de GFK la 3.4 mld. euro procentul bunurilor vândute off-line prin intermediul supermarketurilor, operatorilor de telefonie cat și prin proiecte și licitații, procent ce este de 41%. Răman astfel 2 mld. ce se vând prin intermediul retail-ului off-line și online. Din aceștia, în baza cifrelor oferite de un raport al consiliului monopolului, 42% reprezintă vânzările online de electro-IT adică în jur de 820 de mil. euro.

Piata de haine este evaluată optimist de directorul fashion days la 250 mil. euro.  Cea a cărților și decoratiunilor la sub 70 mil. în baza cifrelor de afaceri ale principalilor jucători, iar cea a florilor și biletelor online la doar la câteva milioane de euro.

Însumând toate aceste date CEO-ul CEL.ro concluzionează că întreaga piața de bunuri și servicii  vândute online de firmele românești pe teritoriul româniei poate fi evaluată undeva la 1.2-1.3 mld. euro cu mult sub estimarea mincinoasa promovată în piața de emag.

De asemenea acesta prezintă niște grafice preluate de la Eurostat pentru a contrazice și afirmația conform căreia “comerțul online se dezvoltă într-un ritm alert cu o creștere de 30% care este peste media europeana”. Graficele prezintă România ca cea mai proastă piață pe care poate activa un magazin online, România fiind pe ultimul loc din Europa atât la utilizarea internetului cât și la cumpărarea online de bunuri și servicii, cu procente mult mai mici decât media europeană.

Material video