TV-ul se mută pe mobil – 50% din vizionări se vor face pe mobil până în 2020

- Adrian Ungureanu
322

Românul este în continuare printre cei mai mari consumatori de conținut TV din Europa și din lume, chiar dacă în ultimii ani procentul celor care urmăresc programele posturilor TV și numărul de ore petrecute în fața televizorului au scăzut în ultimii ani.

Nici nu e de mirare pentru că foarte rar televiziunile reușesc să-i mai surprindă cu conținut de calitate, iar reclamele ne enervează pe toți. Unul din factorii pentru care numărul de ore petrecute în fața televizorului a mai scăzut și în contextul în care tânăra generație preferă să petreacă tot mai mult timp cu smartphone-ul în mână. Dar aceste lucruri sunt valabile la nivel global și nu reprezintă o particularitate a a pieței locale.

Astfel, posturile care mai reușesc să-i țină pe oameni mai mult timp cu ochii în ecran sunt posturile cu seriale, iar în era nouă, platformele Netflix, HBO Go sau Amazon Prime deși sunt încă o nișă, reprezintă viitorul televiziunilor.

Aceste companii crează tot mai mult conținut, în special seriale, care sunt în premieră pe aceste canale media. Presupun că în acest context cei de la Ericsson estimează în cea mai recentă ediție a studiului anual ConsumerLab TV and Media, că, până în 2020, cererea pentru conținut video la cerere va crește semnificativ și va reprezenta jumătate din vizionările totale. În acest context 50% din toate vizionările de conținut TV și video vor fi făcute de pe un dispozitiv mobil (tabletă, smartphone sau laptop), ceea ce reprezintă o creștere de 85% față de 2010.

Smartphone-urile vor reprezenta un sfert din totalul vizionărilor de pe dispozitive mobile (o creștere de 160% față de 2010). În plus, realitatea virtuală va fi tot mai des utilizată, cu 1 din 3 consumatori urmând să devină utilizatori VR până în 2020.

Potrivit celor de la Ericsson, urmărim în medie 30 de ore de conținut video și TV pe săptămână, un record până în prezent, aici incluzând vizionarea activă de televiziune clasică, televiziune live și servicii de Internet la cerere, conținut descărcat sau înregistrat, cât și conținut DVD sau Blu-ray.

Totuși, aproape 60% din consumatori preferă acum conținutul video la cerere, în detrimentul vizionării televiziunii clasice, cu 50% mai mulți decât în 2010. De altfel, numărul de servicii de conținut video la cerere utilizate de fiecare persoană în parte a crescut de la 1,6 în 2012 la 3,8 în 2017.

Un alt aspect important pentru creatorii de conținut este acela că 2 din 5 consumatori deja plătesc pentru conținut video la cerere și servicii video, iar aproape o treime (32%) spun că vor cheltui mai mult în următoarele 6-12 luni.

În mod evident, adolescenții cu vârste cuprinse între 16 și 19 ani urmăresc cel mai mult conținut săptămânal (33 de ore), o creștere cu aproape 10 ore pe săptămână față de 2010, iar cei mai mulți (peste 60%) preferă ecranul unui dispozitiv mobil.

Multitudinea de opțiuni mai rău ne încurcă
Studiul Ericsson ConsumerLab arată și că, deși consumatorii au mai mult acces la servicii TV și video ca niciodată, în medie, timpul petrecut pentru căutarea de conținut a crescut la aproape o oră pe zi, o creștere de 13% față de anul trecut. De fapt, 1 din 8 consumatori cred că vor ajunge, în viitor, să se piardă în cantitatea foarte mare de conținut disponibil.

Pe măsură ce experiența utilizatorului devine tot mai fragmentată, 6 din 10 consumatori sunt de părere că descoperirea de conținut este „foarte importantă” când se abonează la un nou serviciu, în timp ce 70% vor căutare universală pentru orice conținut TV și video.