Studiu Intel: Cum aleg părinții PC-ul copiilor pentru școală

28

Laptopul este categoria preferată a părinților cu copii la școală atunci când este nevoie de achiziția unui nou PC pentru elevi, reiese din cel mai recent studiui Intel realizat în colaborare cu GfK România, despre cum aleg părinții computerul pentru copiii lor aflați la școală.

 

Astfel, 56,4% dintre părinți intenționează să cumpere pentru copiii lor un laptop, spre deosebire de 18,7% care vor o tabletă, 14,8% – un desktop PC, 8,7% – un laptop 2 în 1 și 1,4% un mini PC.

 

Din studiu reiese că, în prezent, în 87,9% dintre gospodăriile cu școlari în clasele 0-12 există cel puțin un PC (desktop PC, laptop, tabletă, mini PC, laptop 2 în 1). Ponderea gospodăriilor în care nu există un PC este semnificativ mai mare în mediul rural (19%) față de mediul urban (5%).

 

Din totalul gospodăriilor în care se află cel puțin un PC, în 61% copiii folosesc PC-ul exclusiv. Acest procent este influențat de o serie de factori demografici precum: mărimea localității, venitul pe membru de familie, nivelul de educație al părinților, dar și ciclul de învățământ în care se află copiii școlari. De asemenea, în 31,5% dintre familii, PC-ul din gospodărie este utilizat în aceeași măsură de către copii și adulți, iar în 7,5% dintre cazuri computerul este folosit preponderent de către adulți.

 

Întrebați câți bani sunt dispuși să plătească pentru un nou PC, răspunsurile diferă în funcție de nivelul de educație, venitul pe membru de familie și de mărimea gospodăriei. În medie, părinții sunt dispuși să plătească aproximativ 1.400 (1.394,79 de lei) de lei pentru un nou produs. Spre exemplu, în gospodăriile în care există un singur copil, părinții sunt dispuși să plătească o sumă mult mai mare comparativ cu restul gospodăriilor.

 

Cele mai importante caracteristici pe care părinții le urmăresc la un nou PC sunt: să răspundă rapid la comenzi (90,9%), să aibă o autonomie mare a bateriei (87,3%) și o grafică bună (85,5%). În această ierarhie, mai sunt importante și capacitatea mare de stocare (81%), prețul accesibil (80,4%), dar și să aibă sistemul de operare deja instalat (79,2%).

 

Comportamentul școlarilor de utilizare a PC-ului

Copiii din România folosesc PC-ul de la o vârstă precoce. Astfel, mai mult de jumătate (63,3%) dintre copiii care folosesc PC-ul din gospodărie învață să folosească un PC până la vârsta de 8 ani. Acest comportament este influențat de vârsta la care școlarul primește un PC pe care să îl folosească doar el în cadrul familiei. Acest lucru poate fi explicat prin expunerea din ce în ce mai mare la tehnologie, existența acesteia în gospodărie, precum și necesitatea unui PC pentru a-și face temele pentru școală. În același timp, 36% au început să folosească computerul de la o vârstă cuprinsă între 9 și 15 ani.

 

Cei mai mulți școlari (81,5%) folosesc PC-ul pentru jocuri, atât online, cât și offline. Activitățile diferă de la un ciclu de învățământ la altul. Dacă în cazul celor din ciclul primar 91,9% folosesc PC-ul preponderent pentru jocuri, preferințele se schimbă pe parcurs. Așadar, în ciclul gimnazial procentul elevilor care folosesc PC-ul pentru jocuri se diminuează până la 84,4%, în schimb crește procentul celor care folosesc PC-ul pentru site-uri de socializare – 65% și pentru școală – 79,6% (referate, teme și proiecte). Alte activități preferate de elevi sunt: ascultarea de muzică și radio (69.6%), teme și referate pentru școală (68,1%), urmărirea filmelor și serialelor favorite (56,5%) sau descărcarea de filme și muzică (46,3%).

 

Preferința pentru un anumit tip de PC pentru școlari

Odată cu creșterea venitului pe membru de familie se observă o mai mare pondere a gospodăriilor în care școlarii au propriul lor PC (45% în rândul gospodăriilor cu venit pe membru de familie mai mic de 700 de lei versus 66% în rândul gospodăriilor cu venitul pe membru de familie mai mare de 700 de lei).

 

În mediul rural, în doar 4 din 10 gospodării, școlarii au un PC pe care îl folosesc preponderent aceștia.

 

Pe măsură ce copiii școlari cresc și trec de la un ciclu de învățământ la altul, nevoile se schimbă, iar procentul celor care au propriul lor PC crește direct proporțional cu ciclul de învățământ (de la 45,6% în ciclul primar la 65,4% la liceu).

 

În ceea ce privește tipul de PC pe care școlarii îl folosesc, acesta diferă de la un ciclu de învățământ la altul. Prin urmare, odată cu intrarea în următorul ciclu de învățământ, părinții aleg pentru copiii lor un device din ce în ce mai performant pentru teme școlare și proiecte personale. Spre deosebire de tabletă, care este folosită în mare măsură de copiii din ciclul primar, desktop PC-ul și laptopul sunt achiziționate de părinți pentru a fi utilizate de copii în ciclurile gimnaziale sau liceale, datorită performanței, a display-ului mai mare și a fiabilității.

 

Astfel, se observă o creștere constantă de la ciclul primar către cel gimnazial și cel liceal al preferinței pentru desktop PC-uri (de la 6,4% în ciclul primar la 10,2% în ciclul gimnazial la 26,8% în ciclul liceal) și pentru laptopuri (de la 5,7% în ciclul primar la 17,7% în ciclul gimnazial la 22,8% în ciclul liceal).

 

Cele mai multe PC-uri au fost achiziționate acum 2 ani. În ceea ce privește comportamentul de cumpărare și evoluția acestuia în timp, desktop PC-urile utilizate preponderent de copiii școlari au fost achiziționate în proporție de 39,6% în urmă cu mai mult de 5 ani, însă preferința pentru acestea a scăzut, cu mai puțin de 1 an în urmă fiind achiziționate doar 9,8% dintre acestea. În ultimii 2 ani a început să crească preferința pentru utilizarea laptopurilor, acestea fiind cumpărate într-un procent mai mare pentru a fi utilizate de copiii școlari comparativ cu desktop PC-urile.