Romanii nu sunt familiari cu notiunea de perioada minima contractuala pentru serviciile de telecomunicatii

16

Conform legii, in Romania contractele de servicii de comunicatii electronice (telefonie, internet sau televiziune) se incheie pentru o perioada minima care nu poate depasi doi ani. Furnizorii au insa obligatia sa puna la dispozitia utilizatorilor si oferte cu o perioada contractuala minima de pana la 12 luni. Utilizatorii pot rezilia contractul fara plata unor penalitati de reziliere anticipata numai dupa expirarea perioadei minime contractuale.

 

Reclamatiile primite de ANCOM arata faptul ca notiunea de perioada minima contractuala nu le este familiara tuturor utilizatorilor si ca nu toti inteleg cum ii afecteaza aceasta clauza in momentul in care decid sa inceteze un contract de servicii de comunicatii electronice.

 

Perioada minima contractuala sau durata contractuala initiala este acea perioada pe cuprinsul careia utilizatorii nu pot rezilia contractul incheiat cu un furnizor de servicii de comunicatii decat cu plata unor penalitati, cu exceptia cazurilor in care utilizatorii solicita rezilierea ca urmare a modificarii unilaterale a contractului de catre furnizori. Furnizorii stabilesc o astfel de perioada contractuala pentru a-si asigura recuperarea cheltuielilor in cazul ofertelor comerciale care cuprind anumite beneficii suplimentare pentru utilizatori (precum telefoane gratuite sau la pret redus, tablete, console de jocuri, planuri tarifare promotionale, instalare gratuita a serviciilor etc.).

 

Pentru a proteja utilizatorii, legislatia telecom stabileste doua praguri pentru perioada contractuala minima: 12, respectiv 24 de luni. Furnizorii de comunicatii nu pot incheia cu utilizatorii contracte cu o durata initiala mai mare de 24 de luni. Ei sunt in acelasi timp obligati sa aiba si oferte cu o durata initiala mai mica sau egala cu 12 luni.De regula, contractele cu o perioada initiala mai mare de 12 luni presupun beneficii suplimentare pentru utilizatori fata de cele cu perioada initiala mai mica de 12 luni. Aceste prevederi legale se aplica automat in cazul persoanelor fizice si la cerere in cazul persoanelor juridice.

 

Utilizatorii care doresc rezilierea unui contract de servicii de comunicatii electronice trebuie sa verifice daca a expirat perioada minima a contractului, iar in caz contrar, care sunt sumele pe care ar trebui sa le plateasca pentru incetarea contractului (de exemplu, echivalentul valorii abonamentului pentru lunile ramase pana la expirarea perioadei minime). Acest lucru este valabil si pentru persoanele care doresc sa-si porteze numarul de telefon, avand in vedere ca prin depunerea unei cereri de portare solicita automat si incetarea contractului cu furnizorul din reteaua caruia vor sa plece.

 

Perioada contractuala minima nu trebuie confundata cu durata totala a contractului. Astfel, dupa expirarea perioadei contractuale minime, contractul se va derula in continuare pe o perioada nedeterminata sau se va prelungi succesiv cu perioade egale cu perioada contractuala minima, in functie de prevederile concrete ale contractului, daca abonatii nu solicita incetarea acestuia. In aceasta situatie, renuntarea la contract se face fara plata unor penalitati pentru ca durata minima contractuala a expirat.

 

Cele mai recente date ANCOM arata ca, la data de 31.12.2013, in Romania existau 8,6 milioane de conexiuni la servicii de acces la internet in banda larga pe baza de abonament (dintre care 3,8 milioane erau conexiuni de acces la internet la puncte fixe, iar 4,8 milioane reprezentau conexiuni de acces la internet la puncte mobile), 9,6 milioane de abonati la servicii de telefonie (dintre care 4 milioane reprezentau abonati la servicii de telefonie fixa, iar 5,6 milioane erau abonati la servicii de telefonie mobila) si, respectiv, 6,4 milioane de abonati la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale furnizate contra-cost.

 

Pentru informatii suplimentare, cei interesati pot accesa InfoCentrul din pagina de internet a Autoritatii, www.ancom.org.ro, subsectiunea Contractul pe intelesul tau. Utilizatorii pot sesiza ANCOM in situatiile in care contractul de servicii telecom nu contine nicio precizare referitoare la durata sau la durata initiala a acestuia, mentioneaza o perioada minima contractuala mai mare de 24 de luni sau in situatiile in care nu li s-a oferit posibilitatea de a incheia un contract cu o durata initiala de cel mult 12 luni, urmand pasii din sectiunea Sesizeaza ANCOM.

 

Sectiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispozitia utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicatii electronice (telefonie, internet si televiziune) si serviciile postale, pentru a-i sprijini in alegerea si folosirea acestor servicii. Informatiile se refera in principal la incheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. In plus, utilizatorii pot gasi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.