Românii evită să cumpere online din alte țări

- Adrian Ungureanu
143

Comerțul online nu este limitat din punct de vedere geografic, cumpărătorii din întreaga lume fiind liberi că comande din orice țară, atât timp cât găsesc un produs mai bun sau un preț mai atractiv, totuși comerțul transfontalier nu este foarte popular în toată Europa.

Europenii sunt cumpărători online pasionaţi, cu cele mai multe achiziţii transfrontaliere înregistrate în Austria şi Irlanda, iar cele mai puţine – în Polonia şi România, arată un studiu realizat de Mastercard.

În timp ce gradul de asimilare a comerţului electronic este ridicat în Europa, studiul Mastercard scoate în evidenţă diferenţe interesante de la o ţară la alta legate de felul în care oamenii fac cumpărături online, ce tipuri de produse achiziţionează şi care sunt metodele de plată pe care le preferă.

Cât de des cumpără online europenii? Utilizatorii de Internet din Marea Britanie ies în evidenţă cu cel mai mare nivel de cumpărături online săptămânale (41%), ei fiind urmaţi de irlandezi (32%) şi germani (30%). De partea cealaltă a clasamentului, finlandezii (17%), estonienii (16%) şi danezii (16%) înregistrează cea mai mică probabilitate de a cumpăra ceva de pe Internet în fiecare săptămână.

În privinţa comerţului online transfrontalier, principalul motiv pentru care oamenii nu aleg această opţiune nu o constituie lipsa de încredere în site-urile din alte ţări, nici temerile legate de securitate, ci faptul că oamenii au opţiuni de shopping mai bune la ei în ţară.

În ceea ce priveşte posibilitatea ca oamenii să ia vreodată în considerare varianta de a cumpăra online din altă ţară, locuitorii din România intră în aceeaşi categorie cu cei din Bulgaria, Cehia, Franţa, Germania, Ungaria, Lituania, Ţările de Jos, Polonia şi Slovacia – în toate aceste ţări, mai bine de doi din cinci cumpărători online declară că nu au cumpărat niciodată de pe un website din altă ţară.

În schimb, în state precum Austria şi Irlanda, aproape 90% dintre cumpărătorii online declară că au cumpărat de peste hotare cel puţin o dată în viaţă. Acelaşi lucru este valabil şi pentru trei din cinci cumpărători online din Italia, Spania şi Marea Britanie.

Deşi cele mai puţine cumpărături online transfrontaliere au fost înregistrate în România şi Polonia, comerţul online este relativ popular în aceste ţări, unde numai unul din cinci cumpărători online achiziţionează de peste hotare cel puţin o dată pe an.

Imaginea generală care se desprinde în urma studiului Masterindex arată că există un potenţial puternic de creştere a comerţului transfrontalier online, câtă vreme 40% dintre europeni deja au făcut achiziţii de peste hotare măcar o dată pe an.

Între factorii-cheie care pot atrage creşterea comerţului online, deopotrivă pe pieţele interne şi transfrontaliere, se numără eforturile continue de a construi încredere în comeţul electronic şi, esenţial, îmbunătăţirea continuă a ofertelor şi condiţiilor pentru cumpărăturile online.