Cum sunt ”convinși” românii să cumpere produse fashion de pe dispozitivele mobile?

- Adrian Ungureanu
174

Cumpărăturile online sunt o practică tot mai obișnuită în ultimii ani și în România. Retailul online românesc a fost construit în jurul echipamentelor IT&C, această categorie de produse fiind fundația pe care a fost construit comerțul electronic autohton.

De aproximativ un an încoace, tot mai mulți retaileri online vorbesc de creșterea importantă a unui segment despre care acum câțiva ani nu ne-am fi gândit să se va putea dezvolta în mediul online, și anume segmentul fashion, în care intră vânzări de îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii. Gama de produse este destul de extinsă așa că retailerii abordează o plajă destul de mare de clienți.

Totodată, retailerii bat tot mai multă monedă pe elanul pe care retailul online l-a luat prin intermediul dispozitivelor mobile și cum traficul, numărul de comenzi și tranzacțiile migrează tot mai mult în sfera mobilului.

Dar cum și de ce crește o piață formată din produse pe care clienții ar prefera să le probeze înainte să le cumpere. Sună absurd să-ți cumperi o pereche de pantaloni sau o pereche de pantofi dacă nu știi dacă ți se potrivesc sau nu.

Potrivit Victor Răcariu, Chief Business Development Officer în cadrul Fashion Days, există câțiva factori cheie care influențează piața în prezent și alții care o vor influența mai departe. În primul rând românii au mai mult curaj să cumpere astfel de produse pentru că acum au posibilitatea de a le returna, dacă nu le plac sau nu li se potrivesc, stau pe mobile pentru că le sunt la îndemână, iar retailerii de profil continuă să vină cu unelte și aplicații care să-i convingă pe clienți că nu e imposibil să-ți cumperi o rochie sau o pereche de șosete de pe telefon, fără să le fi probat.

”Pentru utilizatorii de dispozitive mobile este obligatoriu să aibă la îndemână soluţii pentru situaţiile lor de zi cu zi. Simplitatea şi lipsa oricăror constrângeri de timp şi locaţie sunt şi ele printre beneficiile pe care le oferă shopping-ul online de fashion. În mod particular, clienţii de fashion preferă să cumpere de pe dispozitivele mobile deoarece sunt la curent prin notificările pe care le primesc în timp real despre preţuri şi promoţii la produsele pe care şi le doresc şi le-au inclus în wishlist-ul lor, cât şi cu campanii speciale dedicate lor. În plus, la Fashion Days, prezenţa filtrelor de căutare avansate în funcţie de branduri, măsuri, preţuri, calitatea superioară a imaginilor, precum şi uşurinţa de plată cu cardul prin intermediul opţiunii Pay by Click le oferă clienţilor aceeaşi experienţă de shopping pe mobile şi desktop”, ne-a explicat reprezentantul retailerului online.

Potrivit acestuia, este și mai ușor să-i atragi pe oameni să cumpere de pe mobile, tocmai pentru că sunt dispozitive de care clienții sunt nedespărțiți. Acestea reprezintă un mediu esențial de a transmite informații despre campaniile de reduceri și promoții, de evenimentele mari, gen Black Friday și fiind canalul prin care sunt înștiințați, clienții sunt tentați să cumpere direct de pe mobile.

De asemenea aplicațiile sunt tot mai ușor de folosit, iar retailerii îi motivează pe clienții cu reduceri și bonusuri de care beneficiază doar dacă achiziționează prin aplicația mobilă. ”Există astfel o preocupare sporită a tuturor jucătorilor din piaţă să ofere experienţe îmbunătăţite sau chiar exclusive pe dispozitivele mobile, ceea ce va duce la accentuarea trendului de migrare spre mobile”, a subliniat Victor Răcariu.

Acesta a detaliat aceste eforturi ale retailerilor de a-i atrage pe cumpărători pe mobile, oferindu-ne câteva exemple folosite de Fashion Days. ”Ne realizăm singuri producţia foto şi dispunem de un studio foto profesionist complet funcţional cu echipe de styling şi fotografi profesionişti. Realizăm pentru fiecare produs în parte atât poze de ansamblu, cât şi poze detaliate pentru ca utilizatorilor să le fie uşor să distingă tipul de material sau croiala. Acelaşi lucru îl facem şi pentru aplicaţia de mobile, care pune accent pe rezoluţia imaginilor. De aceea, experienţă de achiziţie este similară indiferent de dispozitivul utilizat”, ne-a explicat Răcariu.

Acesta a completat că în cea de-a doua jumătate a anului, compania are în plan o redesenare a paginii principale a aplicaţiei mobile. ”Vrem să personalizăm conţinutul afişat în funcţie de produsele vizualizate recent, căutările efectuate, categoriile accesate, brandurile preferate sau măsurile comandate. Vom optimiza, de asemenea, anumite procese cum ar fi returul produselor şi urmărirea statusului comenzilor efectuate de către clienţi. Mai mult, până la finalul anului, intenţionăm să lansăm tool-ul Fit Finder, momentan disponibil doar pentru desktop/laptop, şi pe aplicaţia mobilă. Cu ajutorul acestuia, utilizatorii pot află mai uşor ce mărimi de îmbrăcăminte şi încălţăminte li se potrivesc, iar ulterior le putem veni în întâmpinare cu recomandări dedicate, ne-a mai spus Victor Răcariu.

Viitorul este al asistenților de cumpărături virtuali
Dacă prezentul este al instrumentelor de găsire a măsurilor potrivite, viitor aparține inteligenței artificiale, asistenții virtuali care să ne însoțească la cumpărături fiind o componentă importantă a viitorului.

”Fără îndoială, ne aşteptăm ca inteligența artificială să fie trendul cu cea mai alertă ascensiune, prin perspectiva aplicabilităţii extinse şi prin revoluţia pe care o aduce în interacţiunea cu utilizatorii. Un exemplu este reprezentat de chatboții, care apropie brandurile de consumator şi demonstrează atenţie sporită faţă de acesta şi deschiderea spre personalizare. În retailul de fashion, chatboții, tot mai populari şi la noi, sunt realizaţi în special pentru a interacţiona cu clienţii în calitate de consultanţi de vânzări, dar care extrag şi informaţii relevante dintr-o cantitate foarte mare de date pentru platformele care implementează aceste soft-uri şi pe baza cărora poate fi îmbunătăţită experienţa clienţilor,” ne-a mai explicat oficialul Fashion Days.

Cât despre viitorul apropiat, retalilerul online estimează o creştere a zonei de mobile în următorii ani. În prezent, există o creştere accentuată a traficului şi totodată a vânzărilor de pe dispozitivele mobile (aplicaţie şi browserul de mobile), tendinţa pe care o anticipăm privind ce se întâmplă şi la nivel global, unde obiceiurile de consum se schimbă indicând această direcţie.

Câteva cifre privind retailul fashion online în sfera mobilă
Total vizite pe Fashion Days:
– 72% provin de pe platforme mobile
– 28% de pe laptop sau desktop
– 36% din aplicația mobilă
– 36% direct din browserele mobile

Clienți, comenzi, încasări:
– 62% din clienţi sunt femei
– 38% sunt bărbaţi
– 44% au vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani
– 23% între 35 şi 44 de ani
– 21% între 18 – 24 de ani
– 62% din încasările lunare sunt generate de comenzile plasate de pe dispozitivele mobile

Topul căutărilor de pe telefonul mobil
– Ceasuri
– Rochii
– Tenişi
– Genţi
– Jeans
– Costume de baie
– Rucsacuri

Topul celor mai comandate produse de pe mobil
– rochii
– sandale
– ceasuri
– ochelari de soare
– ghete
– pantofi sport