Retailerii online anticipează o creștere a comerțului electronic la 2,5 miliarde de euro în acest an

- Adrian Ungureanu
138

Comerțul online nu mai este o necunoscută pentru români, iar magazinele virtuale au din ce în ce mai mulți clienți. Retailul online este singurul segment economic care a înregistrat chiar și pe timp de criză creșteri anuale de peste 20%.

Piața încă are potențial mare de creștere, condiții în care Asociația Română a Magazinelor Online din România (ARMO) anticipează că piața locală va depăși pragul de 2,5 miliarde de euro anul acesta, iar în 2020 se așteaptă la o piață de 5 miliarde de euro.

Totuși, marele minus al retailului electronic din România este reticența românilor în a plăti online. ”Deși românii utilizează intens rețelele de socializare și apelurile video, aceștia manifestă reticență în ceea ce privește tranzacțiile online, România înregistrând unele dintre cele mai scăzute niveluri din UE în ceea ce privește cumpărăturile online și serviciile bancare online”, explică ARMO, citând date din raportul intermediar privind sectorul digital din UE (EDPR), publicat recent de Comisia Europeană.

Comerțul online se poate dezvolta peste o infrastructură digitală solidă și având o populație cu competențe digitale bune. Vestea bună este aceea că avem perspective favorabile de creștere în ambele direcții, ceea ce ne îndreptățește să anticipăm o dublare a comerțului online până în 2020. Să cumperi online înseamnă să economisești timp și bani, să găsești diversitate mai mare de produse și servicii mai bune, pe care să le accesezi din confortul propriei locuințe“, a declarat, într-un comunicat remis redacției, Florinel Chiș, director executiv Asociația Română a Magazinelor Online.

Raportul relevă că România deține cea mai mare pondere a abonamentelor la Internet din Uniunea Europeană, iar utilizarea serviciilor mobile de bandă largă este în creștere accelerată. Rata digitizării economiei, inclusiv în ceea ce privește serviciile publice, și nivelul competențelor digitale sunt încă scăzute, însă, România a adoptat Strategia națională privind Agenda Digitală pentru România 2020 , în februarie 2015.

Conform raportului, România are avantajul unor costuri scăzute de acces la internet și viteză foarte bună, însă sunt necesare eforturi susținute pentru a ajunge la o acoperire cât mai mare a întregii țări.

În ceea ce privește competențele digitale, România, deși sub media Uniunii Europene, a înregistrat progrese. În continuare, doar 56% dintre români folosesc internetul în mod regulat față de 79% media Uniunii Europene. Însă România are o bază solidă de absolvenți în domeniul științei, tehnologiei, matematicii și ingineriei, iar proporția specialiștilor IT&C în economie crește odată cu dezvoltarea a numeroase centre de software și servicii aflate în căutarea de specialiști.

Cu toate acestea, sunt necesare mai multe inițiative publice de educare a populației în domeniul digitalizării, mai arată studiul. Tehnologia nu e foarte folosită în România nici de către mediul de afaceri. Cea mai mare creștere față de anul trecut a fost înregistrată la utilizarea platformelor de socializare, de la 6% la 8%.