Publicitatea online a crescut puternic anul trecut, dar piața locală rămâne mică

- Adrian Ungureanu
119
Online Advertising On Laptop Shows Websites Promotions And Ecommerce Strategies

Se pare că 2016 a fost un an bun pentru publicitatea online din România, consemnând cea mai mare creștere din europa, însă piața rămâne la o valoare relativ mică, de circa 41 de milioane de euro (peste 190 de milioane de lei), potrivit celui mai celei mai recente ediţii a studiului ROADS, derulat de IAB România cu sprijinul PwC România

Semestrul 2 al anului 2016 a înregistrat o valoare raportată de aproximativ 24 de milioane de euro (109,852,548 lei), cu 36% mai mult faţă de semestrul anterior al anului 2016 (S1) şi cu 19% mai mult decât semestrul similar al anului trecut (S2 2015) – ambele procente exprimate like-for-like, adică ținând cont de același eșantion al companiilor care se regăsesc în ultimele 2 ediții ale studiului).

Tendinţe si evoluţii pentru intreg anul 2016:
● Primele 5 industrii realizează 45% din totalul investițiilor în publicitatea online. Chiar dacă ordinea s-a schimbat, industriile care conduc în topul investițiilor in publicitatea digitală rămân aceleași. Liderul incontestabil de 7 ani – industria Telecom (6 milioane de euro), urmată anul acesta de Finanțe (3,5 milioane de euro – în urcare de pe pozitia a 4-a în 2015), Cosmetice şi produse de toaletă (3,4 milioane de euro – în urcare de pe pozitia a 5-a), Băuturi (3 milioane de euro – a scăzut o poziție faţă de anul trecut) şi Online Retail ( 2,9 milioane euro – care anul trecut ocupa poziția a 2-a).

● Formatele de tip Embed (toate formatele de bannere, indiferent dacă sunt statice sau rich media, inclusiv skyscrapere sau expandabile) rămân în top în ceea ce privește formatele de publicitate preferate (10 milioane de euro), urmate la o distanţă semnificativă de Interruptive formats (orice format care intrerupe experiența de navigare – de la interstițiale până la pop-up-uri) – aproximativ 4 milioane de euro, Content (zone de conținut sponsorizare: website, homepage, landing page, newslettere dedicate etc) – aproximativ 3 milioane de euro și Mobile (formatele rich media display, reclamele tip mesaj, interstițiale, paid-for search și reclame audio/video optimizate pentru mediul mobil, in-app advertising, SMS, MMS sau optimizarea rezultatelor cautarilor pe mobil) – aprox 3,4 milioane de euro.

Estimarea IAB este că tendința pentru anul viitor este ca formatele interuptive să fie surclasate de Content Sponsorship. Video advertising (pre-roll, mid-roll și post-roll) acumulează aproximativ 1,4 milioane de euro, în creștere constantă de la un semestru la altul.

● Conform cifrelor raportate de agențiile de media, din punct de vedere al alocării bugetelor pe diferite canale digitale, advertiserii preferă să investească în primul rând în rețelele sociale și motoarele de căutare, abia apoi în piața locală de publishing.

● Începând cu anul 2016, studiul (sau ROADS) a inclus între tipurile de formate măsurate și achiziția de media de tip programmatic, procentajul bugetelor de media digitale tranzacționate astfel atingând 17% din total în primul an de măsurare.

● În ceea ce evoluția pieței europene, România are rata de creștere cea mai pronunțată (36,9% – procent calculat like for like și la valoarea brută) fiind în concordanță cu dinamica zonei CEE – regiune cu un potențial mare de dezvoltare. Deși, ca valoare totală, Romania este încă sub media europeană, ritmul de creștere subliniază potențialul mare de creștere – care este nevoie să fie susținut atât prin educație cât şi prin bune practici ale industriei locale, susțin autorii studiului.