Piata bunurilor de folosinta indelungata continua sa scada

36

Piata bunurilor de folosinta indelungata continua sa scada

 

Piata bunurilor de folosinta indelungata din Romania isi continua tendinta descendenta. Cel de-al doilea trimestru al lui 2012 a avut evolutii diferite in cadrul GfK TEMAX, cu cresteri, dar si cu scaderi. Cumuland, valoarea inregistrata de sectoarele monitorizate a fost cu 2,5% sub cea din T2 2011.

Singurul sector care a inregistrat o crestere de doua cifre (19,2%) fata deT2 2011 a fost sectorul foto. Sectorul electronicelor si cel de telecom au crescut usor, in timp ce piata de IT si cea de imprimante si multifunctionale au fost in scadere. Cele mai mari pierderi s-au inregistrat pe piata electrocasnicelor mici si pe cea a electrocasnicelor mari, cea din urma inregistrand o rata de scadere de doua cifre.

Evolutia vanzarilor pentru bunurile de folosinta indelungata in Romania.

 

Vanzarile de vara au fost foarte bune pentru produsele foto, situatie reflectata intr-o crestere de 19% fata de acelasi trimestru al anului trecut. Vanzarile de camere foto digitale si rame foto digitale au ajuns la valoarea de 12 milioane Euro in T2 2012.

Cu o rata de crestere de doua cifre, camerele cu lentile interschimbabile sunt cel mai de succes segment in acest moment. Valoarea generata de aceste dispozitive in ultimele trei luni a fost de aproximativ 5 milioane de euro. In special modele entry level din cadrul segmentului de D-SLR sunt foarte atractive pentru consumatorul roman. Produsele hibrid – camerele mirror less – si-au dublat vanzarile in valoare fata de anul trecut, insa volumele sunt inca foarte mici. Atunci cand vine vorba de camere cu specificatii mai bune, alegerea consumatorilor se indreapta catre D-SLR-uri si compacte high-end.

Rata de crestere pentru segmentul compactelor a fost una moderata. Vestea cea buna este ca, odata cu lansarea de noi modele, eroziunea de pret nu a mai fost vizibila.

Electronice: Televizoarele menite sa salveze piata electronicelor

In cel de-al doilea trimestru din 2012, vanzarile de electronice au crescut cu aproximativ 3%, ajungand la 58 milioane de euro. Cresteri semnificative ale vanzarilor s-au inregistrat pentru principalul declansator al cresterii pe piata de electronice –televizoarele cu ecran plat. Ratele de crestere de doua cifre intregistrate pe aceasta piata au fost sustinute de promotii, corelate in special cu evenimente specifice, precum Campionatul European de Fotbal.

Piata de televizoare a reusit sa genereze valoare adaugata si prin trecerea de la LCD la LED. Mai mult de jumatate din totalul vanzarilor din acest an au fost facute cu modele LED.

Este de mentionat faptul ca restul produsele electronice monitorizate de Temax au avut in T2 2012 evolutii stabile sau negative.

Telecom: Smartphone-urile continua sa creasca valoarea sectorului

Valoarea totala a pietei de telefoane mobile si smartphone-uri a inregistrat in al doilea trimestru al anului 2012 o usoara crestere de 0,7% comparativ cu aceeasi perioada a anului 2011, insumand 43 milioane de euro. Telefoanele inteligente continua cresterea in vanzari si reusesc sa aduca pe un trend ascendent valoarea sectorului Telecom.

In cadrul acestui segement de telefoane, preferintele se inregistreaza printre cele care au incorporat sistemul de operare Android, camera foto mai mare de 5.5MP si ecran tactil.

Telefoanele mobilephones, desi pierd cota in fata celor smarthphones, sunt inca un segment ce domina in volum piata totala de telecom.

IT: Tabletele raman superstarul la granita dintre sectoarele IT si Telecom

Al doilea trimestru al anului 2012 a fost unul relativ stabil pentru piata de IT. Sectorul a inregistrat o scadere de 2% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, atingand o valoare de 84 milioane de euro. Monitoarele si Desk Computers au inregistrat scaderi de 2 cifre, in timp ce laptopurile au fost foarte aproape de aceeasi valoare atinsa in T2 2011. O surpriza placuta in trimestrul al doilea din 2012 au intalnit-o perifericele (mausi, tastaturi si webcams) care au inregistrat cresteri usoare.

Starul de la granita dintre sectoarele IT si Telecom – tabletele – au reusit sa stabileasca si in acest trimestru echilibrul pe aceasta piata datorita avantajelor oferite consumatorului: mobilitate, flexibilitate si o interfata prietenoasa.

Piata de imprimante si multifunctionale: Multifunctionalele laser asigura stabilitatea

Piata de imprimante si multifunctionale ramane stabila in jurul valorii de 7 milioane de euro in al doilea trimestru al anului 2012, inregistrand o usoara scadere de 2,9% comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior. Aceasta performanta a fost asigurata de cresterea pietei de multifunctionale laser cu precadere in segmentul de consumatori casnici. Piata de inkjet pierde tot mai mult teren in fata echipamentelor ce incorporeaza technologia laser, insa ponderea sa este inca mare in totalul pietei echipamentelor de birou.

Pentru a depasi stagnarea stabilita in apropierea valorii de 7 milioane de euro pe trimestru, sunt necesare instrumente de impulsionare a consumului in ambele segmente de piata, atat in cel casnic cat si in cel business-to-business.

Electrocasnice mici: Provocari pentru piata electrocasnicelor mici

Mediul politic instabil, dar si recesiunea in multe tari din zona euro au contribuit la incetinirea ritmului de crestere a economiei romanesti, situatie resimtita in mod considerabil si pe piata electrocasnicelor mici. Cu o scadere in valoare de 9% in euro, piata electrocasnicelor mici a ajuns in al doilea trimestru al anului curent la 22 milioane de euro, fata de 24milioane de euro in T2 2011.

Principalele categorii care au contribuit la acest declin cu o crestere negativa de doua cifreau fost unele dintre cele mai mari piete de electrocasnice mici cum ar fi aparatele pentru prepararea alimentelor, aspiratoarele si aparatele pentru indepartarea parului corporal si facial (masculin si feminin).

Doar o categorie a reusit sa straluceasca din nou in acest trimestru: aparatele pentru prepararea bauturilor. Cresterea remarcabila din acest trimestru a fost impulsionata de vanzarile masinilor cu presiune ridicata (expresoarele fullautomatice, expresoarele care folosesc capsule de la orice producator si expresoarele traditionale), dar si de performanta buna a aparatelor de cafea cu presiune mica care folosesc capsule.

In ciuda tendintelor descendente din categoria electrocasnicelor mici, au fost si segmente de piata cu o evolutie buna: aspiratoarele fara sac au inregistrat o crestere usoara de 3%, sistemele de calcat au avut o ascensiune de doua cifre si storcatoarele de fructe si legume au reusit sa inregistreze o mica crestere de 2%.

Majoritatea pietelor din categoria electrocasnicelor mici s-au confruntat cu vremuri dificile in al doilea trimestru al anului. Avand in vedere diferentele mari ale ratelor de schimb valutar si ca urmare a deprecierii monedei nationale, evolutia acestei piete este privita diferit din perspectiva celor doua monezi: scadere de 9% in euro si pierdere de 2% in RON.

In plus, in al doilea trimestru al anului, 84% din cifra de afaceri de pe piata electrocasnicelor mici a fost generata de produse care costa mai putin de 100 de euro.

Electrocasnice mari: Rata de scadere de doua cifre pentru electrocasnicele mari in cel de-al doilea trimestru al lui 2012

Cu 10 milioane de euro peste valoarea din T1 2012, dar cu 10% mai putin decat T2 2011, sectorul electrocasnicelor mari ocupa in continuare a doua pozitie in categoria bunurilor de folosinta indelungata. Este important de mentionat impactul ratei de schimb pe aceasta piata – in timp ce in euro sectorul scade cu 10%, in RON scaderea pe sector a fost de doar 3%. Raportat la moneda nationala unele categorii precum cuptoare, masini de spalat vase, congelatoare si plite au aratat cresteri.

In cadrul sectorului evolutiile au fost dintre cele mai diverse; daca cele mai mari piete de electrocasnice mari au inregistrat scaderi de doua cifre, segmentele in dezvoltare precum cuptoarele, plitele, masinile de spalat vase si uscatoarele au scazut doar cu putin valoarea fata de aceeasi perioada a anului trecut in euro. Cu toate ca aceste piete mai mici inregistreaza performante bune de la trimestru la trimestru si prezinta potential, reprezinta doar 12% din piata electrocasnicelor mari.

In ciuda asteptarilor retailerilor si producatorilor, promotiile intense de pe piata de frigidere si cea de congelatoare nu au reusit sa impulsioneze vanzarile peste valoarea din 2011. Mai mult, pe piata cuptoarelor cu microunde se comercializeaza cu aproximativ 20% mai putine unitati decat anul trecut. Piata masinilor de spalat rufe isi continua scaderea inceputa in T1 2012, masinile de spalat rufe cu incarcare verticala si cele semiautomate inregistrand rate de scadere de doua cifre. Consumatorii pierd din incredere si din dispozitia de a cumpara, fiind mai retinuti in a achizitiona electrocasnice mari in aceasta perioada a anului.

Sursa: wall-street