Peste 2.100 de controale pe piața de comunicații și servicii poștale în primul semestru al anului

15

În prima jumătate a anului 2016 Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a efectuat 2.140 de controale pe piața de comunicații electronice și de servicii poștale din România pentru a verifica în ce măsură operatorii care activează pe aceste piețe își îndeplinesc obligațiile legale.

 

În urma acțiunilor de control, inspectorii ANCOM au transmis 106 notificări și au aplicat 268 de avertismente şi 26 de amenzi, în valoare totală de 88.750 de lei”, a declarat Cristin Popa, Directorul Direcției Executive Monitorizare și Control din cadrul ANCOM.

 

Piața echipamentelor radio și a terminalelor de telecomunicații

Aproximativ un sfert din totalul de acțiuni de control au fost efectuate pe piața echipamentelor radio și a terminalelor de telecomunicațiiunde ANCOM a aplicat 117 avertismente și a aplicat majoritatea amenzilor din această primă parte a anului – 19, în valoare totală de 52.000 de lei. Cele mai multe sancțiuni au fost aplicate pentru că operatorii economici nu puneau la dispoziția utilizatorilor declarația de conformitate cu cerințele esențiale și pentru lipsa marcajului „CE”. Cele mai mari amenzi, de câte 5.000 lei fiecare, au fost aplicate companiilor INTERTOY ZONE SRL și ELECTRO DISTRIBUTION S.R.L. pentru lipsa marcajului de conformitate CE de pe produsele introduse pe piață.

 

Marcajul CE (conformitate europeană) certifică faptul că un produs îndeplinește cerințele esențiale privind siguranța și sănătatea utilizatorilor și a oricărei alte persoane, compatibilitatea electromagnetică, precum și utilizarea eficientă a spectrului radio și deci poate fi comercializat și pus în funcțiune pe piața Uniunii Europene.

 

Piaţa de comunicaţii electronice

Pe piaţa de comunicaţii electronice ANCOM a efectuat aproape 1.500 de acțiuni de control în prima parte a anului în urma cărora a transmis contravenienților 106 notificări și a aplicat 142 de avertismente și 4 amenzi, în cuantum total de 30.000 de lei.

 

Din totalul controalelor efectuate pe piața serviciilor de comunicații electronice, 507 au fost efectuate la furnizorii de acces la internet. În urma celor 48 de notificări și 39 de avertismente aplicate, furnizorii de internet au reintrat în legalitate, neaplicându-se nicio amendă. De asemenea, furnizorii de servicii de retransmisie a programelor audio-vizuale și cei de servicii de televiziune şi radiodifuziune sonoră (RTV) au reintrat în legalitate în urma celor 545 de controale, 40 de notificări și 44 de avertismente, neaplicându-se nicio amendă acestor două categorii de furnizori.

 

Pentru verificarea modului în care sunt folosite frecvenţele radio au fost efectuate 352 acţiuni de control la deținătorii de licențe de utilizare a spectrului radio. Pentru situațiile în care condițiile de utilizare prevăzute în licenţe nu au fost respectate au fost transmise 12 notificări și 38 de avertismente și aplicate 2 amenzi în cuantum total de 10.000 lei. Cele 2 amenzi au fost aplicate companiilor SAMATAXI DGY S.R.L. și MARCEGAGLIA ROMANIA S.R.L.  

 

Serviciile de telefonie fixă și mobilă au făcut obiectul a 90 de controale, fiind transmise 6 notificări și 21 de avertismente. ANCOM a aplicat și 2 amenzi în cuantum de 10.000 lei fiecare, ambele furnizorului RCS & RDS pentru refuzul de a porta în regim prepaid un număr care funcționa pe bază de abonament într-o altă rețea și pentru neinformarea corectă și completă a utilizatorilor cu privire la tarifele aplicabile pentru transmiterea de SMS-uri către numere scurte cu suprataxă.

 

Piaţa serviciilor poştale

Pe piaţa serviciilor poştale, ANCOM a efectuat în prima jumătate a anului 95 de acțiuni de control, fiind aplicate 7 avertismente și 3 amenzi, în cuantum de 6.750 de lei, neregulile constatate fiind cele referitoare la nerespectarea obligațiilor impuse prin regimul de autorizare generală.

 

Cea mai mare amendă din piața de servicii poștale, în cuantum de 5.000 de lei, a fost aplicată firmei JOHNNY TRANS S.R.L, care nu a asigurat existența la fiecare punct de acces deservit de personal a instrumentelor de măsură corespunzătoare, oferta de servicii fiind diferențiată în funcție de dimensiunile fizice ale trimiterilor.