Numarul conexiunilor la internet fix continua sa creasca

17

Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a publicat ieri datele statistice cu privire la piata serviciilor de acces la internet si telefonie la puncte fixe pentru anul trecut, date care arata ca tendintele din anii anteriori se mentin pe aceste doua piete: piata serviciilor de acces la internet fix creste constant, in timp ce serviciile de telefonie fixa pierd in continuare teren.

Astfel, in segmentul serviciilor de acces la internet la puncte fixe se remarca cresterea cu 7,9% a numarului de conexiuni de acces la internet in banda larga care a atins, la sfarsitul anului 2012, valoarea de 3,5 milioane. Atat numarul de conexiuni de acces la internet in banda larga la puncte fixe instalate persoanelor fizice, cat si cele instalate persoanelor juridice au crescut in anul 2012 cu 8%, astfel ca la sfarsitul anului 2012 se inregistrau 3,2 milioane de conexiuni instalate persoanelor fizice si 0,34 milioane instalate persoanelor juridice. In comparatie cu sfarsitul anului 2011, rata de penetrare a conexiunilor de acces la internet in banda larga la puncte fixe la 100 locuitori este de 18,6%, in crestere cu 1,4 p.p., in timp ce rata de penetrare la 100 gospodarii a crescut cu 3,3 p.p., pana la 45,2%,.

Se remarca in continuare tendinta de crestere mai accentuata a numarului de conexiuni fixe instalate in mediul rural fata de mediul urban. Din totalul de 3,5 milioane de conexiuni, aproape 0,9 milioane de conexiuni erau instalate in mediul rural la sfarsitul lui 2012, important de remarcat fiind cresterea cu 22,2% fata de anul 2011. 2,67 milioane de conexiuni erau instalate in mediul urban, in crestere anuala cu 3,9%.

In ceea ce priveste infrastructura de acces la utilizatorul final, cele mai importante cresteri anuale in valori absolute le-au inregistrat conexiunile care utilizeaza cablu UTP/FTP (o crestere cu 166 mii conexiuni, pana la 2,0 milioane conexiuni), conexiunile care utilizeaza cablu coaxial (o crestere cu 41 mii conexiuni, pana la 0,45 milioane conexiuni) si conexiunile care utilizeaza fire metalice torsadate (o crestere cu 28 mii conexiuni, pana la 1 milion conexiuni).

De asemenea, este important de mentionat ca, din totalul conexiunilor de acces la internet in banda larga furnizate la puncte fixe, 3,15 milioane de conexiuni (88,9%) folosesc tehnologia FTTx, tehnologie care utilizeaza fibra optica pana la domiciliul utilizatorului final sau pana la un punct din apropierea acestuia, accesul fiind realizat prin intermediul altor suporturi (de exemplu, cablu coaxial, radio, cablu UTP/FTP, fire metalice torsadate de cupru), ceea ce face posibila oferirea unor viteze ridicate de transfer al datelor.

Conform datelor raportate de furnizorii de telefonie fixa, anul 2012 a adus scaderi atat in ceea ce priveste numarul de linii de acces (-5,4% fata de anul 2011, pana la 4,43 milioane de linii), cat si la nivelul numarului de abonati (-0,6% pana la 4,01 milioane de abonati). O linie de acces este, in fapt, asa-numitul „post telefonic” instalat, in timp ce un abonat este persoana fizica sau juridica ce a incheiat un contract cu furnizorul de servicii, pentru una sau mai multe linii de acces.

Ca urmare a scaderii numarului de linii, rata de penetrare a telefoniei fixe la 100 de locuitori scade usor pana la 23,2%, iar rata de penetrare a telefoniei fixe la 100 de gospodarii scade, de asemenea, la 53,6%. 

Traficul realizat de catre utilizatorii finali prin intermediul retelelor publice fixe de telefonie continua sa scada si in anul 2012 cu 8,8% anual, ajungand la 5,4 miliarde minute. Traficul de voce in retelele fixe proprii a inregistrat o scadere anuala de 17% (pana la 2,9 miliarde de minute), in timp ce traficul catre alte retele fixe, catre retelele mobile si catre international a inregistrat cresteri cu 3,6% (pana la 1 miliard de minute), respectiv cu 4,2% (pana la 1,2 miliarde de minute) si cu 1,4% (pana la 284 milioane minute).

In anul 2012 s-a vorbit la telefonul fix, in medie, 1 ora si 40 de minute pe luna, mai putin cu 6 minute fata de anul 2011, in timp ce durata medie a unui apel creste usor cu 0,5%, la 3 minute si 13 secunde.

 

Raportul de date statistice a fost realizat pe baza datelor raportate de catre furnizorii activi de servicii de telefonie si internet la puncte fixe care au desfasurat activitati comerciale in 2012.