NASA si Boeing lucreaza la crearea unor tehnologii verzi pentru avioane

99

Noul avion ecoDemonstrator de Boeing (construit pe platforma unui 757) va face doua zboruri de incercare in perioada urmatoare pentru a testa doua dintre tehnologiile care vizeaza economisirea de combustibil si care au fost dezvoltate de NASA.

 

Unul dintre aceste experimente se numeste Active Flow Control Enhanced Vertical Tail Flight si presupune instalarea a 31 de propulsoare minuscule pe aripa verticală a avionului sau pe cele doua cozi din spatele aeronavei. Micile propulsoare pot sa directioneze aerul pe suprafara aripii si pot genera suficienta forta cat sa stabilizeze avionul la decolare sau aterizare, chiar daca coada este cu 17 procente mai mica decat in mod obisnuit. De remarcat ca o coada mai mica inseamna o greutate mai mica a avionului, ceea ce reduce consumul de combustibil.

ecodemonstrator02

La cateva saptamani dupa efectuarea testelor cu aceste micro-propulsoare ecoDemonstator va mai efectua o serie de teste legate de diferite solutii anti-insecte cu care vor fi acoperite aripile. Se pare ca, in urma analizelor, s-a constatat ca si insectele care se aseaza pe aripi pot produce schimbari ale fluxurilor de aer si pot incetini avionul. Consumul de combustibil se poate reduce cu 6 procente, daca curentii de aer din jurul aeronavei circula corect. Desigur 6% pare sa fie un procent modic, dar va ajuta companiile aeriene sa economiseasca sume importante si sa fie mai prietenoase cu mediul reducand emisiile nocive.

 

NASA sustine ca aceste doua tehnologii au fost testate si functioeaza in coditii de laborator. Totusi, adevaratele teste valide sunt cele in conditii dure, reale, cele pe care avioanele sunt nevoite sa le infrunte de obicei. Proiectele descrise mai sus sunt doar doua dintre cele opt dezvoltate la initiativa NASA, asa ca este posibil ca in viitor sa urmeze noi teste.

 

Πηγή: Engadget