Începe să se echilibreze balanţa între Samsung şi Apple în ceea ce priveşte profitul operaţional

- Adrian Ungureanu
195

Samsung a fost întodeauna compania care a vândut mai mult, dar Apple a fost compania care a vândut mai bine. Sud-coreenii au ştiut să intre mai uşor pe mai multe pieţe şi să vândă în volume mari. Dar partea proastă a lucrurilor pentru Samsung este aceea că nu a reuşit niciodată să maximizeze profitul, în aceeaşi măsură va rivalii lor.

Apple a avut în ultimii ani parte de vânzări în creştere, mai ales după 2007 când a lansat primul telefon inteligent. Deşi nu s-a apropiat niciodată de volumele pe care le-au reuşit sud-coreenii de la Samsung, au încasat întotdeauna mai mulţi bani.

Nici nu este greu de intuit de ce. Apple a mizat mereu pe vânzarea de produse de calitate, premium, la preţuri care nu sunt accesibile oricui. Dar tocmai asta a făcut diferenţa între Apple şi Samsung în ceea ce priveşte profitul. În plus, modelul de business a fost mereu mai bine pus la punct la Cupertino, decât la Seul.

Ultimii doi ani, însă, au adus o schimbare a raportului de forţe dintre Samsung şi Apple, în sensul în care sud-coreenii au învăţat cum să facă profit. Samsung, vorbim acum de grup nu doar de divizia de mobile, s-a dezvoltat mult şi pe partea de producţie de componente, ceea ce i-a oferit un segment de business din care să facă mai mulţi bani.

Samsung cheltuie mulţi bani în dezvoltarea telefoanelor şi mai ales în promovarea şi marketingul acestora, ceea ce a însemnat mai mereu o reducere a profitabilităţii. Anul acesta a fost şi mai rău, pentru că au apărut problemele legate de Note 7, ce au avut un impact puternic asupra profitului din trimestrul al treilea.

În trimestrul al patrulea lucrurile s-au schimbat. În pofida problemelor din trimestrul anterior, cererea mare de componente din partea clienţilor Samsung a determinat o creştere a profitului operaţional. Analiştii se aşteaptă să raporteze o rată de profit de 17,36% din totalul vânzărilor în trimestrul al patrulea.

În acelaşi timp, Apple ar fi înregistrat o rată de profit de 20% pentru trimestrul patru din 2016, ceea ce înseamnă că diferenţa dintre cei doi giganţi s-a redus la mai puţin de 3%, cea mai mică diferenţă înregistrată vreodată între cele două companii.

Cea mai mare diferenţă s-a înregistrat în trimestrul patru din 2015. Atunci Apple anunţa o rată de profit de 31,86%, în timp ce Samsung o rată de doar 11,52%. Analiştii dau vina pe performanţele sub aşteptări ale modelelor din generaţia iPhone 7 şi a scăderii vânzărilor Apple, în aceast an, pentru prima oară în ultimii 15 ani.