Comisia Europeana discuta cu Apple si Google problema jocurilor freemium

15

Comisia Europeana si reprezentantii organizatiilor de protectia a consumatorului din Regatul Unit al Marii Britanii, Danemarca, Italia si Belgia, discuta zilele acesta cu delegatii Google si Apple, problema costurilor ascunse din aplicatiile fremium.

 

Sectorul european al aplicatiilor asigura peste 1 milion de locuri de munca si se preconizeaza ca va atinge o valoare de 63 miliarde euro in urmatorii cinci ani. In momentul de fata, peste 50% dintre jocurile online sunt prezentate ca fiind gratuite, desi acestea solicita sume de bani, uneori considerabile, pe parcursul derularii lor. Conform unei statistici a celor de la Distimo, platforma de analiza a aplicatiilor, aproximativ 80% din veniturile unui anume dezvoltator de jocuri sunt obtinute din astfel de achizitii (in-app purchases). Distimo estimeaza ca veniturile anuale obtinute de compania respectiva se ridica la peste 10 miliarde de euro.

 

Vicepresedintele Viviane Reding, comisar al UE pentru justitie, a afirmat: „Industria aplicatiilor prezinta un potential enorm, atat pentru a genera crestere economica si locuri de munca, cat si pentru a imbunatati viata noastra de zi cu zi prin tehnologii inovatoare. Pentru ca acest sector sa isi valorifice potentialul, consumatorii trebuie sa aiba incredere in noile produse. Inducerea in eroare a consumatorilor este in mod evident un model de afaceri gresit, pe langa faptul ca se opune spiritului normelor UE in domeniul protectiei consumatorilor. Comisia Europeana asteapta raspunsuri foarte concrete de la sectorul aplicatiilor in ceea ce priveste problemele semnalate de cetateni si de organizatiile nationale ale consumatorilor.”

 

Comisarul Neven Mimica, responsabil pentru protectia consumatorilor, a declarat: „Consumatorii, in special copiii, trebuie sa fie mai bine protejati impotriva costurilor neprevazute generate de achizitiile facute pentru utilizarea aplicatiilor mobile. Autoritatile nationale responsabile cu aplicarea legii si Comisia Europeana poarta discutii cu industria de profil pentru a gasi modalitati de solutionare a acestei probleme, care nu doar cauzeaza daune financiare consumatorilor, ci si poate submina credibilitatea acestei piete extrem de promitatoare. Gasirea cat mai rapid posibil a unor solutii concrete va fi in avantajul tuturor.”

 

Principalele subiecte ale discutiilor vor fi modul in care aplicatiile freemium induc in eroare consumatorii, ele fiind promovate ca “gratuite” si mesajele prin care aplicatiile exploateaza copii, incitandu-i sa faca achizitii ori sa roage un parinte sa faca achizitii pentru ei. Celelalte puncte puse in discutie sunt informarea adecvata a consumatorilor cu privire la modalitatile de plata, interzicerea debitarii achizitiilor prin setari implicite si posibilitatea contactarii directe,prin e-mail, a comerciantilor.

 

 

Πηγή: Comisia Europeana