Cât de smart vor deveni electrocasnicele? La o vorbă cu Miele România, despre prezentul și viitorul electrocasnicelor

- Adrian Ungureanu
269

Electrocasnicele pășesc și ele în era smart. De la frigidere, la mașini de spălat și până la cafetiere avem tot mai multe electrocasnice, mari sau mici, care devin tot mai inteligente. În anii următori este așteptată o evoluție și mai spectaculoasă în această privință, datorită asistenților virtuali care își fac loc în aceste aparate.

Alexa, Bixby, Cortana, Google Assistant s-au ”acomodat” sau urmează să o facă și în interiorul unor echipamente pe care le folosim pentru lucruri banale, cum ar fi spălatul hainelor, conservarea alimentelor sau prepararea cafelei.

Dar există un viitor în care acestea vor face totul pentru noi? Am discutat cu reprezentanții locali ai celor de la Miele, producător german de echipamente electrocasnice, pentru a vedea care mai este situația pe piața locală de profil și despre viitorul electrocasnicelor.

Vânzările cresc, dar nu datorită puterii de cumpărare
Ce am aflat de la Miele România? În primul rând, producătorul de electrocasnice remarcă revenirea pieței de după anii de criză și estimează că trendul de creștere din ultimii ani se va menține și în acest an. În mare parte datorită intrării într-un nou ciclu de reînnoire a echipamentelor și mai puțin datorită potenței financiare a românilor.

”Puterea de cumpărare nu a crescut extrem de mult, în schimb observăm schimbări de mentalitate, experiență. Românii au început să călătorească foarte mult și să preia din mentalitatea țărilor dezvoltate și să înțeleagă care este importanța electrocasnicelor inteligente; sunt din ce în ce mai atenți și mai selectivi în ceea ce privește calitatea și optează pentru produse cu tehnologii avansate. În plus, boomul din 2002-2003 se transformă acum într-o piață de înlocuire a produselor cumpărate în anii 2002-2008”, ne-a explicat Loredana Butnaru, directorul general al Miele Romania.

Referitor la afacerile Miele, reprezentanta companiei afirmă că acestea cresc anual în România asta și datorită extinderii business-ului la nivel național. ”Anul trecut, creșterea vânzărilor a fost de peste 50% din punct de vedere valoric și cu ceva mai mult cantitativ. Având în vedere creșterea constantă din ultimii ani, pentru 2017 ne-am propus o creștere de 20- 30%. Anul trecut, categoriile de produse cu cele mai bune vânzări au fost aspiratoarele, mașinile de spălat rufe, uscătoarele și mașinile de spălat vase.

Un segment care a crescut foarte mult în ultimii ani este cel al electrocasnicelor încorporabile, dar care încă se află departe de ceea ce se întâmplă în piețele occidentale. ”În Europa de Vest, încorporabilele reprezintă mult peste 50% din piață, pe când la noi procentul este foarte departe de această valoare”, ne-a mai spus Loredana Butnaru.

Miele a lansat la nivel global gama de electrocasnice fără mânere ArtLine. Electrocasnicele nu au mânere, ci se deschid printr-o simplă apăsare de buton aflat pe ecranul tactil și se încadrează perfect în orice tip de design.

Românii sunt interesați de electrocasnicele smart, dar deocamdată alte criterii sunt mai importante
Directoarea Miele România afirmă că românii caută în special electrocasnice care să corespundă nevoilor pe care le au. ”Sunt clienți pasionați de tehnologie care caută electrocasnice inteligente care să le ușureze tot procesul de utilizare, dar sunt și persoane orientate mai multe către calitatea și fiabilitatea unui anumit produs”, a adăugat Loredana Butnaru.

În ceea ce privește introducerea dezvoltarea tehnologiilor pentru aceste echipamente, în timp ce anunță că Miele va continua să investească în inovație, reprezentata Miele România, ne dă de înțeles că încă există limitări.

”Miele este o companie care are peste 100 de ani de istorie în spate. Pentru a rezista pe piață trebuie mereu să dezvolte electrocasnice cu tehnologii patentate care să vină în ajutorul consumatorului. Cuptoarele smart de la Miele au, de exemplu, programe în limba română care pot fi accesate prin intermediul ecranului tactil. Utilizatorii pot găsi o dotare aparte și pe mașinile de spălat rufe: Sistemul TwinDos care trimite un mesaj automat de avertizare pe dispozitivele purtabile ale utilizatorilor atunci când mașina de spălat rămâne fără detergent. În mai puțin de un minut, utilizatorii pot comanda detergenții, direct de pe smartphone sau tabletă, de pe Miele Shop și de la retailerii online parteneri”, ne-a descris câteva din inovațiile companiei, directorul general al Miele Romania.

Totuși, când vine vorba de viitor, Loredana Butnaru, interacțiunea fizică, directă, cu aceste dispozitive nu va putea fi eliminată, chiar dacă vor fi înzestrare cu asistenți virtuali.

”Avem electrocasnice care pot fi programate și care pot fi manevrate cu ușurință datorită ecranelor tactile, care nu ard mâncarea și care sunt conectate prin wireless. În viitor probabil că vom avea comenzi vocale pe electrocasnice. Tehnologia smart din punct de vedere al utilității nu este atât de relevantă. Cineva tot trebuie să introducă rufele în mașina de spălat sau mâncarea în cuptor și atunci controlul de la distanță nu ajută foarte mult”, a punctat Loredana Butnaru.

Totuși există un viitor pentru echipamentele inteligente în casă. De exemplu în urmă cu un an, Miele a lansat la unul dintre cele mai importante târguri de profil din Europa, Eurocucina, proiectul “The Invisible Kitchen” o instalație sub formă de inel, cu un diametru de opt metri și o greutate de câteva tone. Pe ecranul computerului de bucătărie sunt trecute toate alimentele din cămară, iar în funcție de acestea utilizatorul primește o serie de rețete pe care le poate găti.

Așadar, viitorul pare a fi promițător. Electrocasnicele vor deveni tot mai inteligente și mai ușor de utilizat, dar factorul uman va continua să conteze. Oricât de inteligent va deveni un cuptor, un aragaz, un robot de bucătărie, dacă nu știi să gătești tot degeaba. O mașină de spălat va putea să-și comande singură detergenți și să stabilească singură cel mai optim program de spălare, dar tot nu va putea strânge hainele murdare împrăștiate prin casă. Poate, de aceea va fi nevoie și de roboți care să se ocupe de menajul casei. Deci există un viitor și pentru roboții din ”I, robot”!