Atenție la ofertele de telefonie și date mobile fără roaming!

365

În ultima perioadă, am primit la ANCOM petiții din partea utilizatorilor cu privire la lipsa serviciului de roaming din planurile tarifare contractate. Este perioada vacanțelor și este important ca cei care își vor petrece concediul în afara țării să verifice înainte dacă beneficiază de serviciul de roaming pentru telefonul mobil sau trebuie să solicite furnizorilor activarea acestuia. Operatorii mobili pot comercializa și abonamente sau cartele preplătite fără acces la servicii în roaming, cu resurse (minute/SMS-uri/MB/GB) utilizabile doar pe teritoriul României. ”, a declarat președintele ANCOM.

Operatorii mobili pot să ofere planuri tarifare (abonamente ori cartele preplătite) fără acces la servicii în roaming, destinate celor care nu doresc să utilizeze serviciile de telefonie sau date mobile și atunci când călătoresc în afara României, preferând să beneficieze de mai multe resurse naționale la prețuri avantajoase.

Dacă doresc să călătorească în afara țării, înainte de a alege o ofertă, fie că este vorba de o opțiune sau de un nou abonament, utilizatorii trebuie să verifice dacă aceasta include serviciul de roaming.

Schimbarea planului tarifar
Utilizatorii de cartele preplătite care beneficiază de o opțiune fără acces la roaming și care doresc acces la acest serviciu pot să își schimbe opțiunea (să achiziționeze un plan tarifar cu acces la roaming) sau pot să dezactiveze opțiunea națională și, dacă au activ serviciul de roaming, să utilizeze creditul disponibil în cont, la tarife standard (în Spațiul Economic European, tarifele naționale). În aceste cazuri, beneficiile neutilizate din oferta națională se pierd. Unii operatori pun la dispoziția utilizatorilor și oferte cu roaming care pot fi activate simultan cu cea națională existentă în cont, în acest caz fiind disponibile în roaming beneficiile cumulate din cele două opțiuni.

Condițiile de activare și reactivare a opțiunilor sunt stabilite de fiecare furnizor, nefiind supuse reglementărilor europene referitoare la furnizarea serviciilor de roaming.

În cazul abonamentelor fără acces la serviciul de roaming, utilizatorii pot solicita furnizorului renegocierea contractului și modificarea planului tarifar. O altă variantă la care pot apela utilizatorii în cazul în care nu doresc modificarea planului tarifar fără roaming constă în achiziționarea unei cartele preplătite care să includă serviciul de roaming.

 

Bine de știut

  • Trecerea de la un plan tarifar fără roaming la unul cu roaming presupune, de regulă, creșterea prețului, dar și a resurselor incluse, astfel că poate conduce la începerea unei noi perioade minime contractuale.
  • Ofertele fără serviciul de roaming inclus au început să fie comercializate după intrarea în vigoare a regulamentului „roam like at home”.
  • Toate planurile tarifare cu serviciul de roaming activat beneficiază automat de „roam like at home” în UE/SEE, adică resursele naționale pot fi utilizate și în roaming, în SEE, în limita unei utilizări ocazionale și rezonabile. Minutele/SMS-urile în rețea și minutele internaționale, incluse în abonamente și opțiuni, pot fi utilizate doar în țară.

Ce, cum şi unde reclami
Dacă operatorul tău nu îți respectă drepturile legate de utilizarea serviciului de roaming, poți face o sesizare către ANCOM, urmând pașii descriși aici.

Mai multe informații despre serviciul de roaming și mecanismul „roam like at home” sunt disponibile pe pagina de internet a ANCOM, aici.