Asus ROG Strix Flare Review – Disco într-o tastatură

388

Nu putem spune de ce, însă jocurile de lumini par să fie noua modă care își face loc pe tot mai multe componente ale PC-urilor de gaming. Avem plăcuțe RAM cu luminițe, plăci video și plăci de bază, carcase și periferice de tot felul care suferă dacă nu au un set de led-uri pe ele.

Nu contestăm utilitatea unei tastaturi iluminate atât cât să permită folosirea ei fără a aprinde lumina într-o încăpere, dar de aici și până a avea bradul de Craciun sub degete, e cale lungă.

Moda e modă și dacă intri în horă trebuie să joci. Astfel, cei de la Asus au răspuns noului trend cu o sumedenie de periferice iluminate, printre care se numără și ROG Strix Flare. Această tastatură oferă atât de multe opțiuni de configurare a iluminării (culori, efecte, setare/tastă) încât putem spune că ea poate fi un hobby în sine. Dacă vă intrigă atingerea perfecțiunii când vine vorba de personalizarea efectelor de lumină, atunci cu siguranță vă veți petrece mai mult timp configurând tastatura decât în jocuri.

Asus ROG Strix Flare – lumini laterale

ROG Strix Flare – Design
Din păcate pentru ea, noi suntem prea bătrâni pentru a putea aprecia efortul producătorului de a îngloba multitudinea de efecte luminoase. Ce ne-a interesat a fost să aflăm dacă această tastatură ne poate ajuta să obținem rezultate mai bune în gaming. Considerând că jocurile de lumini ale tastelor nu ar face decât să ne distragă atenția, am setat iluminarea pe culoarea alb și intensitatea la minim. Menționăm ca led-urile tastaturii au patru trepte de intensitate.

Asus ROG Strix Flare – mufe USB placate aur

Ne-a impresionat de la bun început calitatea materialelor din care este construită ROG Flare și textura foarte plăcută la atingere. Tastatura este rigidă, nu scarțaie, nu pârâie, are mufe USB placate cu aur și un port dedicat pentru căști, mouse sau memory stick. Portul dedicat l-am apreciat ca fiind un element foarte important.

Asus ROG Strix Flare – USB port

Chiar dacă îngroașă sesizabil cablul, acesta garantează că întreaga bandă a portului USB va fi rezervată tastaturii și că nu vor exista interferențe. Continuăm seria observațiilor menționând greutatea de 1200g și punctele de contact cu biroul, acoperite generos cu cauciuc aderent. Aceste două elemente ne-au dat impresia că tastatura, odată așezată pe masa de lucru, este bătută în cuie. Cu, sau fără palm rest atașat, tastatura nu s-a clintit în timpul ședințelor de joacă.

Asus ROG Strix Flare – suprafete contact cauciucate

Tastele sunt nițel mai înalte decât ale tastaturilor din dotare, dar nu ne-a luat mai mult de două zile să ne obișnuim cu ele și ne-a impresionat faptul că nu se blocau indiferent de modul în care le apăsam. Am încercat să ne folosim de excentricitate apăsând pe colțuri sau pe laturi, să modificăm direcția axei glisând degetul pe taste înainte de a le apăsa, dar nimic. Comutatorii Cherry MX Brown au răspuns de fiecare dată fără cusur.

Asus ROG Strix Flare – comutator Cherry MX Brown

Dacă ar fi să ne plângem de ceva la acest capitol ar fi tasta Enter de mici dimensiuni, fontul ales și zgomot la tastare. Am găsit opinii care o descriu ca fiind silențioasă, dar nu este. Dacă intenționați să o folosiți în aceeași cameră cu cineva care citește sau învață, vor apărea discuții.

ROG Strix Flare – Soft și utilizare
În opinia noastră, o tastatură de gaming trebuie să îndeplinească următoarele cerințe esențiale:
1. Anti-ghosting
2. Anti-block
3. Taste dedicate pentru macro-uri
4. Butoane dedicate pentru profiluri
5. Memorie on-board

Strix Flare are anti-ghosting, anti-block și memorie on-board care îi permite reținerea setărilor mutând-o de pe un PC pe altul. Așadar, poate fi dusă la competiții sau lanparty-uri fără grija purtării profilurilor și a soft-ului ROG Armoury II pe stick. Pe de altă parte, nu vom ști care profil este activ, nu avem un mod de securizare a profilurilor și a macro-urilor on-the-fly și nu vom ști care taste sunt reconfigurate, așa că ochii și tastatura în public. Dacă se joacă cineva la ea și face modificări on-the-fly, adio setări. Trebuie instalat Armoury și rescrise profilurile personale în memoria tastaturii.

Un alt aspect care ne-a dezamăgit a fost comunicarea într-o singură direcție: Armoury->tastatură. Pot fi create și editate macro-urile la un nivel foarte amănunțit în Armoury (combinații taste, ordine apăsare, timp apăsare, mouse clicks, delay) și pot fi salvate în memoria tastaturii. Invers, nu se poate. Mai exact, dacă ne creăm un macro on-the-fly în joc și îl atribuim unei taste, Armoury nu știe cărei taste a fost atribuit și nu poate citi macro-ul pentru editare avansată (fine-tuning). În aceste condiții, gamer-ul trebuie facă încercări repetate până îi iese macro-ul dorit și să se bazeze pe propria memorie pentru a-și aminti pe ce tastă l-a salvat. Dacă joci un singur joc, n-ar fi o problemă; dacă joci 4-5, din diferite genuri, s-a terminat distracția.

Asus ROG Strix Flare – taste iluminate NumPad

Lipsa tastelor dedicate pentru macro-uri poate fi o problemă daca nu folosim tastatura exclusiv pentru jocuri. Este adevărat că avem 5 profiluri și unul default care poate fi activat pentru chat și tehnoredactare, dar cineva trebuie să-l activeze și poate deveni frustrant când se apelează la in-game chat din 5 în 5 minute. Este adevărat că tastele numpad-ului adună praf în cele mai multe cazuri și pot fi salvate macro-urile pe ele, dar ce te faci cu stângacii care le folosesc în loc de WASD? Este adevărat că Armoury permite configurarea iluminarii pentru fiecare tastă în parte, spre a scoate în evidență tastele care ne intereseaza, dar asta necesită timp și răbdare. În fine, ce vrem să spunem este că era nevoie de butoane care să ne indice profilul activ și de butoane macro dedicate, care să nu se amestece în treburile obișnuite ale unei tastaturi.

Asus ROG Strix Flare – scroll, butoane media

Revenind la obiectivul pe care ni l-am propus în deschidere, anume de a observa o îmbunatățire a rezultatelor în jocuri, nu putem spune că tastatura ne-a făcut mai buni. Am testat-o timp de o săptămână în jocuri FPS, MOBA și RTS, însă performanțele noastre au rămas la același nivel. Se poate spune că ne-am atins potențialul maxim, dar în acest caz cum s-ar justifica o investiție considerabilă într-o tastatură nouă.

Anti-ghosting-ul, anti-block-ul si memoria on-board sunt binevenite, dar sunt prezente și pe tastaturi mai accesibile. Soft-ul și setările profiluri/macros nu se ridică la cel mai înalt nivel. Printre specificații nu am găsit un factor IP care să indice rezistența la apă, iar prețul de 700-800 RON ne-a împiedicat să testăm. În concluzie, rămânem doar cu iluminarea ca trăsătură definitorie, iar cele 10 efecte de iluminare ne fac să credem că și cei de la Asus sunt de aceeași părere.