Angajații, vinovați pentru răspândirea atacurilor de tip phishing în companii

- Adrian Ungureanu
177

Organizațiile, în special cele din sectorul financiar, se confruntă destul de des cu atacuri de tip phishing, iar un rol important în răspândirea lor îl joacă naivitatea și lipsa de informare a angajaților.

„Nu întotdeauna tehnologia este suficientă pentru a fi protejaţi în faţa atacurilor şi ingeniozităţii infractorilor cibernetici. Astfel, în ciuda creșterii investiţiilor în soluţii de securitate IT, companiile rămân vulnerabile, angajaţii acestora, prin comportament şi naivitate, fiind principala vulnerabilitate”, declară, într-un comunicat remis redacției, Doru Manea, CEO NetSafe.

Iar datele la nivel global scot în evidenţă o realitate îngrijorătoare:
– 91% dintre breşele de securitate au ca punct de origine atacurile de tip spear phishing
– 146 de zile este durata medie de identificare a unei astfel de breşe
– 82 de zile este durata medie pentru inchiderea breşei de securitate
– 4 milioane de dolari este, în medie, la nivel global, impactul financiar al unei breşe de securitate într-o companie

La ce reacţionează angajaţii:
– la email-urile care conţin informaţii despre domeniul în care ei activează
– la temele cele mai răspândite: comunicare de tip administrativ, finanţe, contracte
– la motivatori emoţionali: curiozitate, frică, urgenţă

Ce tehnici folosesc atacatorii:
– un singur click: un email care invită destinatarii să acceseze un link
– introducere de date: un email care conţine un link către o pagină personalizată care invită angajaţii să introducă date cu caracter confidenţial
– pe bază de fişiere ataşate: email-uri care conțin fişiere ataşate aparent legitime
– double barrel: o tehnică de phishing care presupune trimiterea a două email-uri, unul benign, iar altul care conţine elemente rău intenţionate
– email personalizat: foloseşte detalii despre destinatar utilizând informaţii colectate din interiorul companiei sau din surse publice

În acest context, NetSafe, o dată cu introducerea în portofoliu a soluţiei PhishMe, propune o altă abordare pentru diminuarea atacurilor de tip phishing: implicarea activă a oamenilor. Soluţia presupune trimiterea, în interiorul companiei, a unor simulări de phishing pentru a vedea cum reacţionează angajaţii şi ce sunt tentaţi să acceseze. În acest fel, companiile vor putea să evalueze, să măsoare şi, ulterior, să îşi educe angajaţii despre cum să evite ameninţările de acest tip.