ANCOM: 77% dintre romani folosesc internetul fix de acasa pentru mesaje instant si retele de socializare

12

90% dintre utilizatorii de internet fix din Romania folosesc internetul de acasa pentru a cauta informatii, a citi stiri si pentru a fi la curent cu diverse evenimente, in timp ce 77% dintre acestia il folosesc pentru a accesa retele de socializare, conform unui studiu de piata realizat de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM). Datele arata ca scopurile pentru care este utilizat internetul fix in gospodarie pot fi clasificate in patru categorii: informare, comunicare, activitati recreative si tranzactii electronice.

 

In afara de nevoia de informare, utilizatorii din Romania acceseaza internetul fix de acasa pentru comunicare, 75% dintre respondenti comunicand cu familia sau prietenii prin mesageria instant, iar 71% dintre acestia prin schimbul de e-mailuri. Activitatile recreative reprezinta a treia categorie intre interesele utilizatorilor de internet fix de acasa, dupa cum arata 61% dintre respondenti care urmaresc online programe TV, clipuri video sau filme, dar si 52% dintre cei chestionati care declara ca acceseaza internetul fix de acasa pentru a juca jocuri online. In schimb, studiul arata ca mai putini romani folosesc de acasa internetul fix pentru a face cumparaturi online (39%), precum si pentru a face tranzactii bancare sau pentru a plati facturi prin Internet Banking (22%).

 

In ceea ce priveste frecventa de utilizare, un roman foloseste internetul fix de acasa, in medie, 24 de zile pe luna. 74% dintre respondenti il acceseaza zilnic sau aproape zilnic (90% in cazul tinerilor intre 16-24 ani), in timp ce 16% declara ca il folosesc de 2-3 ori pe saptamana, iar 4% o data pe saptamana.

 

Studiul mai arata ca internetul fix este accesat de acasa de obicei de pe un computer personal: 72% dintre romani se conecteaza de pe calculator/desktop, 61% de pe laptop/netbook, in timp ce 43% acceseaza acest serviciu de pe smartphone si 32% de pe tableta. Un alt dispozitiv prin intermediul caruia utilizatorii casnici au inceput sa acceseze internetul este reprezentat de aparatele de tip Smart TV, utilizate in 9% dintre gospodarii.

 

Atunci cand isi aleg o conexiune la internet, principalul criteriu de care utilizatorii tin cont este cel financiar, pentru 66% dintre romani fiind important pretul abonamentului. 62% dintre ei sunt interesati de stabilitatea conexiunii, in timp ce 48% de vitezele maxime de transfer oferite de furnizor.

 

In context, amintim ca, pentru a identifica furnizorii de internet fix care raspund cel mai bine nevoilor proprii de comunicare, toti acesti utilizatori au la dispozitie doua instrumente create de Autoritate – Veritel.ro, aplicatia prin care pot compara toate tarifele de internet fix disponibile pe piata in acest moment, precum si Netograf.ro, site-ul unde pot masura si compara vitezele de transfer ale tuturor furnizorilor de internet fix din Romania.

 

Studiul de piata despre utilizarea de acasa a serviciilor de internet fix in randul populatiei Romaniei a fost realizat pentru ANCOM de Mercury Research si a fost folosit de Autoritate in analizele de piata derulate cu scopul de a evalua nivelul de concurenta pe piata cu amanuntul a serviciilor de acces la internet in banda larga la puncte fixe. Cercetarea a fost realizata in perioada octombrie-noiembrie 2014, pe un esantion de 1.469 de persoane care au si folosesc conexiune de internet acasa, reprezentativ la nivel national pentru populatia cu varsta de peste 16 ani. Marja de eroare este de ±2.6%, la un nivel de incredere de 95%.