Afacerea Motorola, o piatră de încercare mai mare pentru Lenovo

- Adrian Ungureanu
262

Lenovo a preluat Motorola Mobility de la Google în 2014, în urma unei tranzacţii de peste 2,9 miliarde dolari şi părea că-şi va consolida poziţia pe piaţa smartphone locală şi globală. La un moment dat era pe primul loc în China, iar la nivel global era pe locul patru. Dar lucrurile nu au continuat pe aceeaşi linie.

Compania chineză a demonstrat în trecut că poate prelua o afacere americană şi să performeze cu ea. Lenovo a cumpărat divizia de PC-uri de la IBM în 2005, iar cu ajutorul laptopurilor ThinkPad a devenit, în prezent, liderul pieţei mondiale de calculatoare.

Afacerea Motorola se dovedeşte a fi mult mai dificilă decât se aşteptau şefii companiei chineze. Chiar CEO-ul Lenovo, Yang Yuanqing a recunoscut acest lucru într-un interviu pentru publicaţia americană, Wall Street Journal, apreciind că “am subestimat diferenţele de cultură şi din modelul de business”.

Lenovo a încercat readucerea telefoanelor Motorola pe piaţa locală, după ce autorităţile chineze le-au interzis celor de la Google să le mai vândă pe piaţa chineză, din cauza unor conflicte cu americanii.

Din păcate acestea nu au prins pe piaţa locală, pentru că telefoanele Motorola ieftine nu mai aveau loc pe o piaţa suprasaturată de modele low-cost, iar când Lenovo a venit cu modele scumpe, se puteau compara la preţ cu iPhone-urile, iar chinezii au ales telefoanele de la Apple.

În acest fel, Lenovo a căzut mult pe piaţa locală de telefoane, iar la nivel global se află abia pe locul 8. Mai mult, pentru 2016 va raporta prima pierdere operaţională de la începutul crizei financiare încoace, iar principala vină o are afacerea Motorola.